Sociala medier–strategi

scroll down arrow

Skapa en strategi som levererar resultat

Sociala medier är en avgörande del av er marknadsföring, det vet du säkert redan – men utan en tydlig strategi och mål kan det vara svårt att uppnå konkreta resultat. Den här kursen i sociala medier lär er hur ni utvecklar en effektiv strategi, skapar relevant och engagerande innehåll och följer upp era insatser med hjälp av mätbara nyckeltal. Oavsett om ni vill stärka ert varumärke, öka engagemanget eller driva konverteringar, får ni de verktyg ni behöver för att lyckas på plattformar som Instagram, LinkedIn, TikTok och Facebook.

Det här lär ni er på kursen

check mark
Utveckla en sociala medier-strategi som är anpassad till era mål
check mark
Skapa relevant innehåll för olika plattformar och målgrupper
check mark
Skapa en långsiktig plan för att bygga och behålla en lojal följarskara
check mark
Planera och schemalägga innehåll för en konsekvent närvaro
check mark
Mätning av nyckeltal (KPI ) som engagemang och konverteringar
check mark
Optimera era inlägg för förbättrad synlighet och interaktion med algoritmer
check mark
Testa och justera er strategi baserat på data och insikter
check mark
→ Kursens innehåll och omfattning skräddarsys alltid utifrån era behov

Målgrupp

Denna kurs är perfekt för marknadsföringsteam, kommunikatörer och sociala medier-ansvariga som vill utveckla sin förmåga att strategiskt använda sociala medier för att nå sina affärsmål.

Tre fördelar med kursledare.se

Det smidigaste och billigaste sättet att beställa företagsanpassade kurser.

Bättre pris med direktkontakt

Kursledare.se matchar ditt utbildningsbehov direkt med rätt kursledare. Du sparar upp till 50 procent på priset på företagsanpassade kurser, jämfört med om du vänder dig till en traditionell kursarrangör.

Skräddarsytt innehåll

Alla våra kursledare är ledande i sin nisch. De är dessutom specialister på att anpassa och skräddarsy kursinnehållet till varje unik kund. Ni får precis det ni behöver.

Spara värdefull tid

Istället för att leta runt efter den kurs du behöver fyller du bara i vårt formulär – så ser vi till att precis rätt kursledare hör av sig till dig.

Beställ kursen här!

Fyll i formuläret så får du upp till tre prisförslag per mail från kursledare som kan leverera just den kurs du behöver. Inga förpliktelser.
Tack!
Vi hör av oss inom kort per mail.
Kontakta info@kursledare.se vid eventuella frågor tills vidare.

Hälsningar
Kursledare.se
Oops! Något gick visst fel när du fyllde i formuläret. Prova gärna igen.
"Prisförslagen från kursledare.se var 15 000:- billigare jämfört med en kursarrangör vi också kollade med. För precis samma utbildning."
– Johan Svanborg, Lösningsarkitekt, Fortnox
Kontakta oss
info@kursledare.se

Vanliga frågor

Vad händer när jag fyllt i formuläret?

Vi matchar då din förfrågan med vårt nätverk av kursledare. Upp till tre kursledare som kan leverera just denna kurs hör därefter av sig till dig per mail.

Hur snabbt får jag svar?

Vanligtvis inom 1-3 arbetsdagar.

Vilka kursledare jobbar ni med?

Fler än 60 av Sveriges mest erfarna kursledare inom AI, marknadsföring, kommunikation, IT och ledarskap är anslutna till kursledare.se. Några av dem kan du läsa mer om här.

Varför ska jag använda kursledare.se?

Det är helt enkelt det smidigaste och billigaste sättet att få tag på skräddarsydd utbildning till dig själv, ditt team eller ditt företag. Prova så får du se!

Kursprogram

Kursprogrammet påverkas av era behov och val av kursledare, men typiska moment i kursen Sociala medier–strategi inkluderar:

Sociala medier-landskapet 2025

  • Hur sociala medier används av och påverkar företag under 2025
  • Översikt av de största plattformarna: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat med flera
  • Trender och framtida möjligheter inom sociala medier

Bygga en strategi för sociala medier

  • Sätta mål och identifiera rätt målgrupper för era kanaler
  • Utveckla en innehållsstrategi som engagerar och skapar värde
  • Skapa en plan för regelbunden och konsekvent publicering

Skapa engagerande innehåll

  • Lär dig grunderna i att skapa visuellt och textbaserat innehåll
  • Använd storytelling för att bygga en stark relation till din publik
  • Optimering av innehåll för varje plattform och algoritm

Annonsering i sociala medier

  • Introduktion till annonseringsverktyg som Facebook Ads och LinkedIn Ads
  • Skapa effektiva kampanjer som når rätt målgrupper
  • Följa upp och optimera annonser för att maximera resultat

Mätning och analys

  • Använda statistikverktyg för att mäta räckvidd, engagemang och konverteringar
  • Tolka insikter för att förbättra innehåll och strategier
  • Analysera och rapportera resultat för att visa ROI på insatserna

Praktiska övningar och case-studier

  • Arbeta med verkliga exempel och skapa en sociala medier-strategi för er organisation
  • Testa innehållsskapande och annonsering i en simulerad miljö
  • Få feedback och förbättra era idéer och strategier

Kursens längd

Kursens längd kan anpassas efter era behov och önskemål. De vanligaste uppläggen är halvdags- och heldagskurser. För individuell undervisning är fyra undervisningstillfällen á två timmar det mest populära formatet.

Kursens pris

Priset för kursen varierar beroende på omfattning, antal deltagare, val av kursledare och eventuella anpassningar ni önskar i innehållet. Prisexempel exklusive moms om ni använder kursledare.se:

  • Individuell undervisning: Från 990:- per timme
  • Halvdagskurs: Från 15 000:-
  • Heldagskurs: Från 20 000:-

Prova kursledare.se!

Söker du utbildning till ditt företag? Börja alltid hos kursledare.se. Vår tjänst är helt kostnadsfri.

Prova nu